Astrup Fearnley Museet
Silje Figenschou Thoresen
Silje Figenschou Thoresens installasjo "Et stille og beskyttet farvand, de overliggende lag gik uforstyrret hen over den" er et nytt stedsspesifikt bestillingsverk.
Formen den tar skapes gjennom grupperingen av objekter, ofte forsiktig stablet oppå hverandre i nye sammenstillinger. Hun endrer ikke på gjenstandene, men samler dem til romlige komposisjoner som responderer på tingenes iboende kvaliteter: «Jeg tenker slik: Hva vil pinnen? Og så endrer jeg ikke materialene, jeg lar dem bestemme formen heller enn å tvinge en form på dem fra utsiden.» Objektene bærer ofte preg av menneskelig bruk eller patina fra vær og vind; i andre tilfeller er de nyproduserte, hentet fra bygg- og anleggsindustri, fiskeri eller transport. Det finnes ikke noe hierarki i kunstnerens materialleksikon, og de ulike bestanddelene brukes ofte på nytt i stadig nye sammensetninger og kunstverk.
Figenschou Thoresen, med base i Kirkenes, trekker veksler på samiske design- og håndverkstradisjoner som verdsetter nettopp improvisasjon og materialgjenbruk. Hennes kunstneriske praksis har sine røtter i omgivelser der kulturen er nært sammenvevd med hverdagslivet. I en tid der fagfelt som arkitektur har et presserende behov for å innarbeide gjenbruksprinsipper i nye byggeprosjekter, viser Figenschou Thoresens tilnærming at denne måten å tenke og arbeide på har en lang historie i urfolkssamfunn. Tittelen på utstillingen er en nytolkning av noen linjer hentet fra en rapport om samisk steinalder, skrevet av den danske arkeologen Povl Simonsen i 1950-årene. Selv om Simonsen representerer et blikk utenfra, preget av sin egen tid, bidro han til å slå fast at samiske folkeslag har vært til stede i Sápmi gjennom årtusener. Kunstneren «høster» av denne historien og omarbeider den til sine egne formål.
Gert Olsen