Kunstmuseet KUBE
Winterstudio.
I utstillingen Winterstudio / Hansplassen vises arbeider av 12 nasjonale og internasjonale kunstnere. Utstillingen er en
samproduksjon mellom Kunstmuseet KUBE og kunstnerne Andreas Siqueland og Elida Brenna
Linge.
Hansplassen på Linge på Sunnmøre var frem til en gang på 1800-tallet en husmannsplass. I dag
står bare murene igjen. I samarbeid med Elida Brenna Linge, som bor og arbeider på gården som
Hansplassen er en del av, fikk Andreas Siqueland høsten 2012 satt opp Vinteratelier på disse
gamle fjøsmurene. Atelieret er bygget etter innermålene til rom 611 i Handelsbygningen i Oslo,
der Siqueland hadde sitt atelier inntil det ble bestemt at bygningen skulle selges.
Linge og Siqueland inviterte ti kunstnere med ulik praksis og bakgrunn til å komme til Hansplassen
og arbeide i to uker hver. Oppholdene på Linge ble gjennomført i 2013 og 2014, i perioder utenom
fruktsesongen. Utstillingen ved Kunstmuseet KUBE viser resultatene fra kunstnernes
arbeidsopphold.
Winterstudio / Hansplassen er et kunstprosjekt som gjennom å tilrettelegge for kunstneropphold
tar sikte på å undersøke hvordan geografisk plassering påvirker kunstnerisk produksjon, og
hvordan kunstverket står i relasjon til det stedet der det blir skapt. Utsikten fra Hansplassen er
spektakulær. Fjellet, dalen og fjorden er gjenkjennbare størrelser fra nasjonalromantiske malerier.
De inviterte kunstnerne har nesten blitt tvunget til å forholde seg til dette landskapet, både i
forhold til hva de skaper på stedet og hva de vil vise i utstillingen. Utforskningen av hvordan
kunstner, rom og sted arbeider sammen tas med til utstillingslokalene i Kunstmuseet KUBE. Blant
de til sammen 12 deltakende kunstnerne er spredningen i uttrykk og bakgrunn stor. På ulike
måter har de latt seg påvirke av de inntil to ukene hver av dem har tilbragt i atelieret; noen av det
konkrete landskapet, farger og former – andre av stemning, sinnstilstand og inntrykk.
Variasjonen i uttrykk strekker seg fra Camille Norments flere meter store representasjoner av en
knekt trommestikke og Andreas Siquelands monumentale landskapsmalerier, til Bjørn Bjarres
detaljerte små tegninger av fantasilandskap og Tove Storchs vare tekstilarbeider i silke. Også hos
Eirik Senje er landskapet sentralt, og hans landskapsmaleri suppleres av en uro av stein. Per Inge
Bjørlo gir utstillingen både en påtrengende skulpturinstallasjon og mer subtile tegninger med
markerte fargefelt på filt. Stein Rønning bidrar med en serie grønne bilder, mens Silke Otto-Knapp
har latt seg inspirere av et originalt blyglassvindu inne i Jugendstilsenteret, i bygget ved siden av
Kunstmuseet KUBE. Cecilia Nygren viser med sin video scener fra et hverdagsliv, mens Maja
Bekan og Gunndis Yr Finnbogadottir utforsker samarbeid og deltakelse både gjennom performative
og romlige grep.
Noen av verkene er produsert i atelieret, andre har blitt til i etterkant av oppholdene. Samlet i en
utstilling trer det frem forbindelseslinjer mellom de ulike verkene, linjer som igjen trekkes tilbake
til atelieroppholdet på Linge, og til det omliggende landskapet. Med Elida Brenna Linges verk
trekkes linjene også ut i byrommet, når vi viser en video i utstillingen, og plasserer hennes
fotocollage på Kiperviktorget i Ålesund – der hennes forgjengere en gang solgte frukt fra Linge.
I forbindelse med utstillingen lanseres også en publikasjon med bidrag fra de 12 kunstnerne, i
tillegg til tekster av professor i museologi Brita Brenna og kurator ved Kunstmuseet KUBE
Benedikte Holen.
Kunstnere: Bjørn Bjarre (NO), Per Inge Bjørlo (NO), Maja Bekan (SI), Gunndis Yr
Finnbogadottir (IS), Elida Brenna Linge (NO), Camille Norment (NO/US), Cecilia Nygren
(S), Silke Otto-Knapp (D), Stein Rønning (N), Eirik Senje (NO), Andreas Siqueland (NO),
Tove Storch (DK)
Redaktør -