Titusener har lastet ned BokPods timelange intervjuer med Roy Jacobsen, Dag Solstad, Vigdis Hjorth og Ingvar Ambjørnsen. Denne uken er det Frode Gryttens tur. Han snakker om Odda, pønk, sjenanse og da faren dukket opp på TV2-nyhetene.
Frode
Frode Grytten (f. 1960) debuterte i 1983 med diktsamlinga Start. Siden har
han skrevet romaner, noveller, dikt og barnebøker. Bikubesong (1999) ble
tildelt Brageprisen og innstilt til Nordisk Råds litteraturpris, Flytande
bjørn (2005) fikk Rivertonprisen og Rom ved havet, rom ved sjøen (2007) ble
hedret med Nynorsk litteraturpris og Melsomprisen.
BokPod er timelange intervjuer av Norges viktigste forfattere som lanseres
hver onsdag morgen. Du kan gå inn på iTunes og søke etter BokPod, eller du
kan lytte på BokPods nettside.
Frode Grytten
Om forfatterdrømmen:
Du vokser ikkje opp i Odda og tenker på at du kan bli forfatter. (…) Første
lange fortelling eg skreiv, var den dagen eg hadde sett Chinatown av
Polanski (…) Det var en forløper til Varg Veum. Eg kunne vært millionær eg i
dag om eg hadde fulgt opp.
Om kunstnere
Kunstnere kan eg få ganske oppi halsen mange ganger. Den dyrkingen av
kunstnermyten at alt er lov for kunstnere, at de skal stå fritt og ofte så
framstilles kunstnere som de er løftet over resten av verden. Men det syns
eg bare er noe herk. Det er ikkje sånn. De må være ordentlig folk. De må
bidra, de må være bra folk.
Om pønk
Eyvind Solås ville vise på NRK hvor ille musikken kunne være og viste et
innslag om pønk til skrekk og advarsel. Så kom Sham 69, og eg tenkte:WOW,
det er noe av de tøffeste eg har sett. Då var eg solgt til pønken. Då pønken
kom, hadde han det egalitære i seg, det demokratisk at alle kunne bidra, at
kunsten ikkje tilhørte en elite, de som hadde kodene – de som hadde skjønt
noe var innafor. Alle måtte komme ned fra gjerdet og bidra. Så musikken var
viktig også for å skrive. Det eg har gjort videre står i en
takknemlighetsgjeld til det.
Redaktør -