Illustrasjonsfoto
Det er et stort samfunnsproblem at elever dropper ut av skolen.
Å droppe ut av skolen medfører en stor risiko for å mislykkes på andre områder i livet. - Skolene må forebygge hjemmesitting, mener psykolog Peter Friberg.
Friberg presenterte en bok om tematikken på bokmessen i Gøteborg. Her tar han til orde for forebygging fremfor etterbehandling.
- Når en elev først har valgt å holde seg hjemme, er det nesten umulig å få denne eleven tilbake på rett spor. Derfor er det mye bedre å forebygge hjemmesitting, mener Friberg.
Psykologen påpeker at skolene fort kan snappe opp elever som skiller seg ut ved å studere fraværsstatistikk.
- Etter et par tilfeller av fravær bør skolen ta en samtale med eleven for å høre hvorfor han har vært borte. Ofte vil det være gode grunner til fraværet, men allerede på dette stadiet vil man kunne identifisere de elevene som står i fare for å droppe ut. Og da kan man gjøre noe med problemet, påpeker Friberg.
Elever som faller ut av skolen utgjør en stor kostnad for samfunnet. I Sverige er det snakk om 200 milliarder kroner årlig.
- Lidelsene for den enkelte og familien kommer i tillegg til de direkte økonomiske kostnadene, sier Friberg, og peker på alt fra psykiatrisk behandling, sosialstønad og andre utgifter som det offentlige belastes med.
I dag er det slik at bare 1/4 av elevene med behov for støtte, faktisk får støtte.
- Feil ressurser settes inn og de settes ofte inn for sent, mener psykologen.
Han tror ikke kommunene har kontroll på fraværet, og mener de vil tjene på å bygge opp gode systemer. 70.000 elever er borte fra skolen mer enn en halv dag pr. uke i Sverige. Fravær er den største grunnen til at elever i skoleverket ikke får vitnemål.
Men hva er det egentlig som gjør at så mange vegrer seg for å gå på skolen?
- Elever i dag forventes å ta et større personlig ansvar enn før. Det oppleves nok belastende for mange. På skolen er det ofte urolig, det er mange lærerbytter og mobbing er utbredt. Alle disse tingene spiller inn, sier Friberg.
Blant elevene som utpeker seg er det en stor andel barn mede autisme og adhd. De viser tydelige psykosomatiske tegn som uro og angst, vondt i hodet, vondt i magen. Og det er helt typisk at kommunikasjonen mellom hjem og skole er mangelfull, påpeker Friberg.
Svein Kåre Gunnarson