Illustrasjonsfoto
Det er mange fallgruber når man skal utgi bok.
Det er fort gjort å gå i noen fallgruber når man skal skrive en bok. Forfattertrioen Kristina Svensson, Kim M. Kimselius og Lennart Guldbrandsson har skrevet bok om emnet.
Trioen presenterte boken under bokmessen i Gøteborg i helgen med et humoristisk foredrag om de aller mest klassiske tabbene ferske (og etablerte) forfattere gjør i prosessen fra ide til bok.
- En gjentakende tabbe er å skrive bok basert på en dårlig ide. Dersom ideen er dårlig, blir boka også dårlig, sier Lennart Guldbrandsson. Han jobber mye som konsulent for andre forfattere og har gitt ut et dusin bøker selv.
- Les kontrakten nøye, råder Kristina Svensson, som er vitenskapskommunikatør og foreleser. - Får du et tilbud som høres for godt ut til å være sant, så er det sannsynligvis for godt til å være sant, understreker Svensson.
Et manuskript blir ofte til en baby for forfatteren. Dersom noen kommer i skade for å kritisere teksten, kommer piggene ut med en gang. Slik bør det ikke være.
- Det kan være vanskelig å ta imot kritikk, men ta det med et smil, oppfordrer Kim M. Kimselius, som har skrevet drøyt 40 bøker. - Ofte kommer det tips som absolutt er verdt å ta med i betraktningen når man jobber med boken. Slike råd kan være gull verdt.
Forfattertrioen peker også på at det er en dårlig ide å gi ut bøker om "sine egne problemer". Har du opplevd en krise i livet, må du gjerne skrive om den. Men legg teksten i skuffa etterpå.
- Du bør også være varsom med å samarbeide med feil folk. Og ikke lytt til "selvutnevnte eksperter", råder trioen.
Det kanskje viktigste tipset de tre bringer til torgs, handler om salg.
- Ikke kom med for mange titler samtidig. Da drukner bøkene i hverandre, påpeker Kim M. Kimselius, som selv har god erfaring med å "pushe" sine 40 bokutgivelser.
Mange bommer i markedsføringen, rett og slett ved ikke å promotere boka. De tror at jobben er gjort når de leverer manuskriptet til forlaget. Men det er faktisk da jobben begynner!
Imidlertid kan det være fallgruber å gå i ved aggressiv markedsføring, påpeker Kimselius.
- Unngå å rope ut på Facebook: 'Kjøp boka, kjøp boka!' Prat heller om boka med kjærlighet. Fortell om hvordan du jobber med boka. Del gode tips med alle som leser bloggen din. Unngå å pushe direkte på salg, er rådet fra Kimselius, som tilføyer:
- Dersom du gir ut flere bøker over en periode, vil du oppleve at bøkene selger hverandre. Derfor er det ikke noen vits i å deppe over "dårlig salg".
Så da er det bare å sette seg ned og skrive den neste norske bestselgeren.
Tom Gaudland