Kunsten å steike i helsike

15.05.2014
Kunsten å steike i helsike
ESPEN KARLSEN Kunsten å steike i helsike

ESPEN KARLSEN (f.1973) er oppvokst i landets tre nordligste fylker, det meste av tiden i Bardufoss i indre Troms. Han har en cand. mag.-grad fra Høgskulen i Volda, samt en klinisk videreutdannelse i rusbehandling fra Diakonhjemmet Høyskole i Oslo. Karlsen har yrkeserfaring fra sosialvesen, psykiatri og poliklinisk rusbehandling. Han har aldri hatt planer om å bli forfatter, men har utviklet seg gradvis gjennom en genuin interesse for eksperimentering med ord og setninger.

"Kunsten å steike i helsike", er hans debutbok, og er skrevet på nynorsk.

Ideen til boken ble til ved at jeg leste for mange tykke og kjedelige bøker. Jeg blir fort trett eller ukonsentrert når jeg leser slike tekster, og ville derfor lage noe kortfattet som samtidig kanskje kunne være litt underholdende. Selvsagt kunne jeg satset på novelleformen, men det ble ikke riktig for meg. Jeg måtte følge den ideen og energien som stemmen i teksten brakte meg. Det er ikke umulig at jeg nå har skrevet den teksten jeg selv hadde lyst å lese, noe litt utenom det vanlige, ispedd litt galskap, sier han.

Thorvald bor på en øde fjellgård i Hardanger, nærmere bestemt på Øvste Vågen. Han har vært gift 19 ganger, og nå er også det tjuende ekteskapet i ferd med å rakne.
Thorvald har visst valgt feil retning her i livet, og damene har etter tur loppet ham for penger, flere millioner kroner. Han sitter alene igjen på gården og nå må han passe alle hestene. Det liker han dårlig.

Teksten er et blikk inn i Thorvalds syke sinn, og vi følger hans tanker for en kortere periode. Thorvald lever for seg selv og tenker for seg selv, i fortid og presens, mer er det ikke. Kanskje er han i ferd med å bli vanvittig?

"Kunsten å steike i helsike" ble først og fremst til ved å videreutvikle stemmen i boken.

Det er ikke meg, forfatteren, som er Thorvald i boken. Teksten er en konstruert stemme/tanke. Når jeg først oppdaget denne stemmen, forstod jeg at dette kunne være noe, så da var det bare å forsøke å ha det så gøy som mulig. Den største utfordringen med å skrive er å begrense seg. Mye tekst har blitt slettet. Det kan være ganske frustrerende å jobbe frem noe du synes er bra, men senere innser at du må fjerne. Jeg tror jeg skiller meg ut med denne boken fordi den er så kortfattet og lettlest. Samtidig er teksten leselig for flere alderssegmenter, tror jeg, fortsetter han.

Jeg har ingen forventninger til denne utgivelsen, det er umulig å si hvordan en så idiotisk tekst blir mottatt av leserne, smiler han til slutt.


Av Carsten Flo

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Å gje slepp på ein gard etter femten generasjonar

Å gje slepp på ein gard etter femten gen...

«I femten generasjonar før meg har mine ...

900 år med stavangerhistorie

900 år med stavangerhistorie

Museene i Stavanger slår til med jubileumsutstilling ...

Bringsværd får St.Olavs Orden

Bringsværd får St.Olavs Orden

Hans Majestet Kongen har utnevnt forfatter ...

Teater og revy

«Århundrets viktigste amerikanske teaterstykke» inntar Nationaltheatret

«Århundrets viktigste amerikanske teaterstykke» ...

Våren 2025 kan det norske publikummet ...

Rørende, morsomt og filosofisk på samme tid

Rørende, morsomt og filosofisk på samme ...

Benedicte Izabell Ekeland bergtok og begeistret ...

Myrkdalen møter hausten med latter

Myrkdalen møter hausten med latter

Siste helga i september kan du få trimma ...

Ibsenhøst på Nationaltheatret

Ibsenhøst på Nationaltheatret

Ibsen, Garborg og Grieg får en real ...

Nationaltheatret – Oslos og Norges storstue for edel kunst

Nationaltheatret – Oslos og Norges storstue ...

Nationaltheatret i Oslo sentrum, mellom Nationaltheatret ...