Lyset, ærligheten og kjærligheten

19.03.2013
Lyset, ærligheten og kjærligheten
Renate Ødegaard Rognmo

Livet er ingen lek når det mennesket du strekker deg etter, viker unna, og du blir ulykkelig blant de lykkelige. Du har havnet nær nullpunktet på en velværeskala og sliter med ditt selvbilde etter å ha gått på en smell. Men hva om det ikke finnes skiller eller klasser å bli målt og veid etter? Hva om vi alle strever eller slentrer rundt i den samme sirkelens bane?

Novellesamlingen ”På den andre siden av bordet” til debutanten Renate Ødegaard Rognmo
(f. 1973) belyser noen av disse temaene sett fra ulike synsvinkler.

– Min drivkraft til å skrive er et ønske om å formidle situasjoner i tilværelsen vi kan gjøre noe med. Jeg vil gi av meg selv til leseren og skape nærhet. Inspirasjonen henter jeg i naturen, fra andre mennesker, i mitt eget liv, hos Gud, men først og fremst i kjærligheten, sier Rognmo.

Da hun hadde skrevet det som skulle bli tittelnovellen i boken, ble hun fast bestemt på ikke å gi seg før et helt manus var klart for utgivelse.
– Da jeg holdt på med "På den andre siden av bordet", var jeg i en situasjon i livet som både var tung og mørk for meg, men samtidig lærte jeg mye om meg selv og min evne til å fokusere positivt. Det er noe av dette jeg vil bringe videre til andre, fortsetter Rognmo.

I novellen ”På den andre siden av bordet” grubler hovedpersonen over hvorfor hun har fått det så vanskelig, hvorfor hun kjenner en slik bunnløs dysterhet. Ute skinner solen. Det kunne ha vært en perfekt dag for alle unntatt for henne. Da er det hun oppdager i lysskinnet fra dagen utenfor at bordet i værelset er rundt; det finnes ingen feil side.

– En annen novelle som betyr mye for meg, er "Sterk". Den er spesiell fordi jeg beskriver sterke kvinner generelt, og dessuten fordi den også er en personlig påminnelse til meg selv om å ikke gi seg når det stormer som verst, forklarer Rognmo.

Siden handlingen i novellene i stor grad foregår på følelsesplanet, spiller hun på sitt eget emosjonelle register og bruker egne erfaringer, men mye er også oppdiktet. Novellene har en underliggende oppfordring om å være ærlig i forhold til egne følelser, åpne opp og analysere seg selv. Hun vedgår at det var tyngre å skrive om følelser enn hun hadde trodd på forhånd.
– Jeg var fast bestemt på å ville bruke av meg selv for å få fram mitt budskap. Dermed var ytterpunktene og det nære noe jeg bare måtte venne meg til, sier hun.

Hun har vært bevisst på det dramaturgiske for å holde fast ved leserens interesse fra begynnelse til slutt ved valg av ord, bilder, metaforer og symboler. Et sted oppfører novellefiguren seg som en løvinne, mens hun i neste novelle er et solid tre med dype røtter.

Hennes eierforhold til boken er av det klassiske slaget, men om mulig enda sterkere for henne enn for andre:
– Det var en veldig merkelig opplevelse å være ferdig. Det kjentes både godt og skremmende å måtte gi fra seg ”barnet sitt”, avslutter hun.

Renate Ødegaard Rognmo har en bachelorgrad i sosialantropologi, har jobbet innen psykiatrien, men er nå ansatt i en barnehage.

Christian W. Holst

Stikkord i denne artikkelen
Renate Ødegaard Rognmo,

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Å gje slepp på ein gard etter femten generasjonar

Å gje slepp på ein gard etter femten gen...

«I femten generasjonar før meg har mine ...

900 år med stavangerhistorie

900 år med stavangerhistorie

Museene i Stavanger slår til med jubileumsutstilling ...

Bringsværd får St.Olavs Orden

Bringsværd får St.Olavs Orden

Hans Majestet Kongen har utnevnt forfatter ...

Teater og revy

«Århundrets viktigste amerikanske teaterstykke» inntar Nationaltheatret

«Århundrets viktigste amerikanske teaterstykke» ...

Våren 2025 kan det norske publikummet ...

Rørende, morsomt og filosofisk på samme tid

Rørende, morsomt og filosofisk på samme ...

Benedicte Izabell Ekeland bergtok og begeistret ...

Myrkdalen møter hausten med latter

Myrkdalen møter hausten med latter

Siste helga i september kan du få trimma ...

Ibsenhøst på Nationaltheatret

Ibsenhøst på Nationaltheatret

Ibsen, Garborg og Grieg får en real ...

Nationaltheatret – Oslos og Norges storstue for edel kunst

Nationaltheatret – Oslos og Norges storstue ...

Nationaltheatret i Oslo sentrum, mellom Nationaltheatret ...