Martin Fröst og Christian Ihle Hadland
Helt fra først av, i 1991, har den internasjonale kammermusikkfestivalen i Stavanger, ICMF, vært en generøs og rikholdig gave til byen og landet. 25-årsgaven fra de kunstneriske lederne Christian Ihle Hadland og Martin Fröst i dagene 10.-16. august er å glemme alt som smaker av tema, og bare plukke favoritter – deres egne, festivalmusikernes, og publikums yndlinger.
Blant årets deltakere er flere kjenninger fra tidligere festivaler, som den flotte tyske cellisten Clemens Hagen, som gjestet festivalen i 2010 sammen med blant andre Leif Ove Andsnes, 1B1 med sin entusiastiske leder Jan Bjøranger, bratsjisten Maxim Rysanov og Stavanger Symfoniorkesters kontrabassist Igor Eliseev. Blant de mange nye bekjentskapene finner vi flere tre- og messingblåsere, etter Martins smak, som fløytisten Sharon Bezaly, hornisten Annamia Larsson og fagottisten Ole Kristian Dahl, som opprinnelig er fra Stavanger men nå bosatt i Tyskland.
Også takket være et dyktig og veltrenet korps av kammertjenere skinner musikernes trivsel og glede ut til lytterne, som virkelig har lært å sette pris på spenstige og spillevende tolkninger: suget i salen er følbart når noe tar helt av. Slike pulserende stunder blir det mange av, helt fra åpningen med Schuberts «Hirt auf dem Felsen», en Mozart-kvintett og en av Beethovens aller siste kvartetter, den i a-moll med den mektige takkesangen. Deretter strømmer mesterverkene ut med over 20 konserter. Dette er Martin Frösts siste år som leder, både på sin egen festival i Mora og på Kammermusikkfestivalen i Stavanger. Desto mer minnerikt blir det utvilsomt å oppleve ham som både solist og dirigent med Stavanger Symfoniorkester i Stavanger Konserthus torsdag 13. august – også med en av hans mange spesialiteter: smektende, såre og smilende klezmer-toner – i en konsert han har kalt "Genesis", hvor han tar for seg store deler av musikkhistorien i løpet av et par timer.
Avslutningen i ærverdige Utstein kloster, søndag 16. august, byr på verk av de tre store B-ene Beethoven, Bach, Brahms, for så å slutte med Dvořák.
Redaktør -