Bjørn Samuelsen (f.1937) har viet 10 år av livet sitt til å kartlegge alle konserter som har blitt omtalt i lokale medier i perioden fra 1843-2007. Resultatet blir nå presentert i bokform.
Bjørn Samuelsen (f.1937) er født og oppvokst på Kampen i Stavanger. Han måtte tidlig ut i arbeidslivet, og har bl.a. jobbet som kartotekfører, lagermedarbeider og sjømann. Han ble utdannet typograf, og læretiden hadde han hos Moes Aktietrykkeri, og var ansatt der fram til 1974. Han har også jobbet i Aftenbladet, Dreyer og i Norsik.
-Ideen til boken fikk jeg tidlig i ungdommen. Jeg hadde fått høre at Rachmaninoff hadde besøkt Stavanger i 1918, og tenkte da at når en slik gigant har vært her, måtte det også ha vært andre store musikere på besøk. Det ble bekreftet til gagns!
-Den eneste måten å finne dette ut på, var å tråle gjennom alle avisene som har utkommet i Stavanger. Første gang jeg finner en konsert avertert i disse avisene, var i 1843. Da jeg avsluttet, hadde det tatt over 10 år, og jeg hadde da gjennomlest over 140 000 aviser, sier han.
Mikrofilm er hovedkilde
Når det gjelder avisene, så er hovedkildene mikrofilmene som er tilgjengelige på biblioteket, og han kan ikke få skrytt nok av betjeningen der. For å få gjennomlest disse mikrofilmene, fikk han bruke lesemaskinene på Statsarkivet i Stavanger.
Forskningen han har foretatt om Rachmaninoff i Skandinavia fra 1917-1930 har foregått på nesten samme måte, han har fått tilsendt mikrofilmer gjennom bibliotekene i Oslo, Bergen og København. Fra Sverige var det vanskeligere, og han måtte dra til Universitetet i Lund for å gå gjennom de svenske avisene.
Musikalsk familie
-Drivkraften eller inspirasjonen for å skrive denne boken, må jeg nok si kommer fra min store interesse for klassisk musikk. Jeg har vokst opp i en meget musikalsk familie, min far, Anton Samuelsen, var en drivende kraft i byens musikkliv, og var dirigent for en lang rekke kor og musikkorps gjennom 40 år. Min bror Arne var en meget talentfull pianist, og var den yngste musikklærer som er uteksaminert her i landet. Han holdt til sammen tre konserter her i byen, men pianoundervisning var hans hovedgesjeft hele tiden, fortsetter han.
-Målgruppen min er først og fremst det kulturelle, musikkinteresserte publikummet her i regionen, men også andre steder i landet, på grunn av at de samme kunstnerne også har opptrådt i mange av de andre byene i Norge, avslutter han, og legger til at han håper boken kan være en inspirasjon for andre som ønsker å utforske Stavangers musikkliv.
Carsten Flo