Martin Fröst trives også godt i rollen som dirigent/orkesterleder. (foto: Nikolaj Lund/ICMF)
Martin Fröst går av som kunstnerisk leder for ICMF.
Men først vil han gjennomføre 25-års jubileumsfestivalen i 2015 sammen med Christian Ihle Hadland.
Martin Fröst takker for seg som kunstnerisk leder neste år, når den 25. internasjonale kammermusikkfestivalen i Stavanger, ICMF, er over. Christian Ihle Hadland, som har delt ansvaret med Fröst gjennom fem år, har imidlertid god lyst til å fortsette sitt engasjement når den nåværende treårskontrakten går ut, fra 2016 av.
Sammen har de to forsterket festivalen på kreativt vis, og gjort ære på det kunstneriske topp-nivået som Truls Mørk og Gregor Zubicky la opp til. Styre, administrasjon, det dyktige kammertjenerkorpset og publikum ville utvilsomt gjerne ha sett Fröst gi oss flere år som kunstnerisk leder. Når han nå også trekker seg som leder fra kammermusikkfestivalen i Mora, er det fordi han vil prioritere egne soloprosjekter, og ha mer tid med familien i Stockholm. Martin Fröst vil også utvikle sine ferdigheter som dirigent, som også er kommet ICMF til gode: i fjor hadde hans prosjekt Dollhouse urpremiere her, og i år gjorde han SSOs fremføring av Beethovens Symfoni nr. 1 til ett av høydepunktene i festivalprogrammet.
Mens vi nå ser fram til jubileumsfestivalen i 2015, takker vi Martin Fröst for en imponerende innsats. Vi har lært ham å kjenne som en av verdens fremste klarinettister og kammermusikere i sin generasjon, alltid raus i sin usvikelige kvalitetssans som er kombinert med en lekende innfallsvinkel. Vi håper selvfølgelig også å få oppleve ham som festivalmusiker i årene fremover.
Anna Hovhannisyan