Postmoderne gjennomslagskraft

25.08.2014
Postmoderne gjennomslagskraft
Forfatterfoto

Det postmoderne er en tilstand, ikke bare en epoke. Betong er både kulisse og premiss for galskapen, sosiale medier en ny ramme rundt. Solkonger og kjærester flimrer forbi i stort tempo. Permene til ”Postmodern Times” forsøker å fange noen av inntrykkene man sitter igjen med.

Thomas Sveen (f. 1986) kommer fra Sørskogbygda i Elverum. Han har en bachelorgrad i globalisering og utvikling fra Høgskolen i Hedmark, og en bachelorgrad i historie fra NTNU i Trondheim. Han har vært innom ulike yrker, og er i tillegg engasjert i politikk. Postmodern Times er hans debut som forfatter.

¦Det er vanskelig å peke på noen overordnet grunnidé tidlig i skriveprosessen, egentlig. Boken ble til litt etter litt. Først satte jeg meg ned og prøvde å sette sammen noen dikt jeg hadde skrevet tidligere. Etter hvert skrev jeg noen nye i tillegg, og sånn fortsatte det noen måneder til jeg mente jeg var ferdig. Etterpå sendte jeg diktene til en bekjent som er forfatter, mest for moro skyld for å få en vurdering. Han mente jeg burde prøve å bruke dem til noe. Likevel tok det et par år før jeg tok mot til meg og sendte inn manuskriptet til et forlag, sier han.

¦Jeg har vært fascinert av dikt i flere år, og jeg opplever sjangeren som en fin måte å formidle på. Videre har lyrikere som Arnulf Øverland og Nordahl Grieg for alvor vist hvor stor gjennomslagskraft dikt kan ha, uten at jeg dermed kan si jeg har lignende forventninger til mine dikt. Men å skulle peke på en spesiell drivkraft, blir vanskelig. Jeg blir lett engasjert i ting, og har meninger om mye. Skriving gir meg mulighet til å sette ord på ting som opptar meg og assosiasjoner jeg får i forskjellige sammenhenger. Inspirasjon kan komme fra et ord eller en setning som dukker opp i tankene som jeg får lyst til å eksperimentere med. Musikk er en annen inspirasjonskilde, særlig musikk der artisten har lagt litt arbeid i teksten og klarer å formidle på en måte som gjør at jeg tror på vedkommende, fortsetter han.

¦Det er vanskelig å peke på et spesielt overordnet budskap. Boken består av enkeltdikt som er tenkt å gi mening hver for seg, og dermed kan det konkrete budskapet variere. Men sett under ett er boken tenkt å formidle assosiasjoner rundt det samfunnet vi er en del av i dag. Vi får verden tett innpå oss gjennom massemedier og sosiale medier, vi står foran store utfordringer når det gjelder miljø og klima. Tempoet er høyt, samlivsformer blir stadig mer innovative.

Kanskje mister vi litt kontakten med røtter og en fortid som pleide å definere oss?, spør han.

 I det hele tatt prøver diktene hans å fange noen av disse strømningene, men det er viktig å understreke at han ikke på noen måte prøver å moralisere.

 ¦Jeg har i og for seg ingen bestemt målgruppe. Jeg skriver det som faller meg inn og tenker egentlig ikke i de baner. Håpet er selvsagt at noen liker det jeg skriver. Tittelen på diktsamlinga, ”Postmodern Times”, er vagt inspirert av Bob Dylans plate fra 2006, ”Modern Times”. Opprinnelig var tanken å kalle boka nettopp ”Modern Times”, men jeg ble tipset om at ”Postmodern Times” ville passe bedre siden det postmoderne er mindre positivt ladet enn det moderne og fordi den moderne epoken er et tilbakelagt stadium. Nå er jeg glad jeg valgte den tittelen jeg gjorde, etter min mening kler den innholdet godt, sier han videre.

URANSAKELIG

fritt valg av sigarførende vitner;

kulturrevolusjon som agenda

vend om! vend om!

det er for sent

¦”Uransakelig” er et av de korteste diktene mine. Likevel mener jeg det sier mye, allerede gjennom tittelen. De fleste av oss har vel møtt på sigarførende vitner; folk som mener de er bedre og vet bedre. Andre ønsker å forandre mye veldig brått. De to siste linjene er en advarsel, og den siste, ”det er for sent”, er en erkjennelse av at av og til går det litt fort i svingene. Diktet tar opp i seg en viktig del av det boka handler om; forandringer i stor fart og arkitektene bak – på ulike plan. Har disse en agenda? Kanskje. Diktet oppfordrer i hvert fall til å stille spørsmålet. Dessuten betydde de to siste linjene mye for meg i prosessen frem mot å våge å sende inn manuskriptet.

¦Jeg har lært veldig mye gjennom prosessen, så i bunn og grunn er vel den viktigste forventningen innfridd. Når det gjelder salg så har jeg egentlig ingen forventinger. Dikt er ikke veldig kommersielt, men jeg håper selvfølgelig at noen kjøper boka og har utbytte av å lese den, avslutter han.

Carsten Flo

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Å gje slepp på ein gard etter femten generasjonar

Å gje slepp på ein gard etter femten gen...

«I femten generasjonar før meg har mine ...

900 år med stavangerhistorie

900 år med stavangerhistorie

Museene i Stavanger slår til med jubileumsutstilling ...

Bringsværd får St.Olavs Orden

Bringsværd får St.Olavs Orden

Hans Majestet Kongen har utnevnt forfatter ...

Teater og revy

«Århundrets viktigste amerikanske teaterstykke» inntar Nationaltheatret

«Århundrets viktigste amerikanske teaterstykke» ...

Våren 2025 kan det norske publikummet ...

Rørende, morsomt og filosofisk på samme tid

Rørende, morsomt og filosofisk på samme ...

Benedicte Izabell Ekeland bergtok og begeistret ...

Myrkdalen møter hausten med latter

Myrkdalen møter hausten med latter

Siste helga i september kan du få trimma ...

Ibsenhøst på Nationaltheatret

Ibsenhøst på Nationaltheatret

Ibsen, Garborg og Grieg får en real ...

Nationaltheatret – Oslos og Norges storstue for edel kunst

Nationaltheatret – Oslos og Norges storstue ...

Nationaltheatret i Oslo sentrum, mellom Nationaltheatret ...