Frank Bertelsen
verksmester hos Miljølakk AS
På karosseriverkstedet Miljølakk AS i Sandnes satses det på miljøvern. Og allerede nå ligger sandnesfirmaet langt foran miljøkrav som gjøres gjeldende først i 2007
Tidligere var det vanlig å demontere og kaste støtfangere av plast når de var blitt skadet. Her demonterer og reparerer vi de skadede plastdelene, sier verksmester hos Miljølakk AS, Kjetil Birkeland.
Miljølakk AS har siden april dette året vært et av fire verksteder i Norge som er godkjent av Norsk Bilplastteknikk. De andre tre ligger på østlandet slik at sandnesfirmaet er enestående i distriktet når det gjelder kunnskap om reparasjon av bilplast. Godkjennelsen av Norsk Bilplastteknikk innebærer at verkstedet på Lura er det eneste i distriktet som oppfyller garantikrav utarbeidet av forsikringsselskapet IF når det gjelder plastreparasjoner.
Travelt
Firmaet ble startet i fellesskap i 1999 av Sven Kvia, Auto 2000, Bilforum og Hermansen karosseri og lakk. Miljølakk AS fungerer i dag som karosseriverksted for de fire nevnte aktører, og har 11 ansatte. Arbeidsmengden er stor for de arbeidende.
- Vi kan reparere det meste av plast, også når det kommer til båter og industrideler. Men det er stort sett bil det handler om her. Vi har de fleste plastreparasjonsoppdragene fra Forus og Sandnes, så det er mye å ta fatt på, forteller Birkeland.
Også lakkdelen av verkstedet har det travelt. Om lag 60 biler er innom hver uke for å bøte på lakkskader. Miljøfokuset er ivaretatt også i denne delen av verkstedets arbeid.
- Miljølakk AS jobber med vannbaserte produkter slik utslippene er små. Målinger viser at de er godt under EUs miljøkrav. Krav som ikke tas i bruk før i 2007, sier Kjell Arne Sirnes, distriktssjef for BASF-Glasuit, et firma som har ansvar for opplæring og informasjon i norsk verkstedsbransje.
- Bilreparasjonsbransjen er et område hvor det skjer stadige teknologiske nyvinninger. Miljølakk ligger helt i spissen når det gjelder å ta i bruk ny kunnskap og teknologi, forteller Sirnes.
Del av sentraliseringsprosess
At aktører i bilbransjen går sammen om å starte verksteder, som i Miljølakks tilfelle, er en ”trend” i bransjen. Nye biler og bevisste forbrukere stiller stadig høyere krav til kvalitet på arbeid og utstyr. Nytt teknologisk utstyr koster penger. Mange penger.
- Miljølakk AS er en naturlig del av sentraliseringsprosessen i verkstedsbransjen. Når en skal satse på utstyr som holder tritt med utviklingen ellers i bilbransjen, blir det fort kostnadskrevende, og det blir mindre rom for mindre verksteder. Oss er det plass til, tror Birkeland om Miljølakk AS sin framtid.
Redaktør -