Kåre Wiig, Bjørn Arild Bøhleng, Bjørn Salte, Bjørn Hagen, Jone Wiig og John Thysse vil vise fram det beste av rogalandsk mat på Klepp24.
Klepp24 kommer til å bugne av lokalprodusert mat. Kan det friste med djevelegg? Eller gulrotfløyte? – Her blir noe for enhver smak, forsikrer administrerende direktør John Thysse i Coop Klepp.
– Her på Jæren befinner vi oss bokstavelig talt midt i matfatet. Men det har vært vanskelig å promotere de lokale produktene. Derfor er Klepp24-arrangementet en fin måte å vise dem fram på, mener Thysse, som har invitert et knippe lokale produsenter med på laget.
– Vi har med produsenter fra Brusand i sør til Randaberg i nord, forteller Thysse, og åpner døra til en av kjølehyllene i Mega-butikken på Jærhagen. Bak vindusglasset befinner det seg et prakteksempel på lokal mat presentert og profilert som nettopp dette: Et rogalandsprodukt.
Klar AS i Randaberg dyrker salat som kuttes opp og pakkes serveringsklar. Og det beste av alt: På Romano-mix-pakken står det «Tilberedt i Rogaland». Rogaland er blitt et kvalitetsnavn i matbransjen.
– Klimaet gjør at vi har lenger dyrkingssesong enn andre deler av landet, forklarer John Thysse, og peker på at Randabergs-bedriften kan produsere ferske varer i 10 måneder av året, mens konkurrentene på Østlandet må forholde seg til en sesong som bare varer 7 måneder.
Åpner dørene for småprodusenter
Det å produsere kvalitetsmat er en ting. Å få solgt maten noe helt annet. Lokale produsenter over hele landet sliter med felles utfordringer, nemlig å få innpass i butikkene. De store matvarekjedene har stor makt, og man skal ha rimelig spisse albuer for å få innpass hos innkjøperne i Oslo, som ikke bryr seg en døyt om hvor maten er produsert, men utelukkende fokuserer på pris og marginer.
– De er ikke interessert i la folk få prøve seg, sukker gründer Bjørn Salte i Jæregg.
– Vi må nesten stå med lua i hånda. Så spør de om vi har utviklet noen nye produkter siden sist. Det er håpløst, sier eggegründeren som satser på én enkel varegruppe: Egg. For å skille seg ut, fokuserer han på fersk vare fra et lite knippe lokale kvalitetsprodusenter.
Med få, men store, dagligvareaktører i markedet, er det viktig å treffe noen som er villig til å løfte fram lokale produkter. Coop i Rogaland skiller seg ut i så måte.
– Coop har vært veldig flinke til å trekke fram norskprodusert mat, og de åpner dørene for småprodusenter, sier Jone Wiig, som blant annet produserer tomater, agurker, gulrøtter og bringebær for levering over hele landet. Et så grunnleggende produkt som uvaskede gulrøtter trekkes fram som et eksempel på noe nytt og spennende:
– Skitne gulrøtter har blitt et populært produkt blant kundene våre. Men det selges kun i vårt salgsdistrikt, fra Haugesund til Kristiansand. Andre steder i Norge får du ikke tak i skitne gulrøtter, sier Coops John Thysse. Dette skyldes noe så enkelt som at «sjefene» på Østlandet mener gulrøttene bør være rengjort før salg.
– Et glimrende eksempel på at Coop-butikkene her i Rogaland tør satse, smiler Jone Wiig.
Fra sild til gulrøtter
I løpet av en hektisk helg vil de ulike produsentene lage lått og løye i det store festivalteltet, hvor de legger beslag på en 28 meter lang stand. Her blir det utstilling og salg av varer, og det blir selvsagt delt ut smaksprøver.
– Jeg tar med meg Sjøkaptein Sildenskiold, som skal promotere sildeproduktene våre. Han lager alltid liv og røre, forsikrer Bjørn Hagen i Spesialgrossisten Tor Hodnes eftf. AS, som selger og distribuerer produktene til en rekke lokale produsenter, for eksempel Mikal Laks og A. Idsø, i tillegg til Hodnes eget sortiment av blant annet rekesalat og potetkaker.
– Vil du smake djevelegg? frister Bjørn Salte i Jæregg. Sammen med daglig leder Bjørn Arild Bøhleng skal han koke ei diger gryte med egg, dele dem i to og røre sammen en djevelsk blanding av eggeplomme, tabasco og ymse andre ingredienser til noen skikkelige smaksbomber som forhåpentlig vil bli tatt godt imot hos kleppsbuen.
– Folk skal få smake på snackpaprikaen. Den har blitt et stort produkt hos oss. Det begynte i det små med salg i lokale butikker, men nå er paprikaen å få kjøpt over hele landet. Vi produserer 450 tonn i året, sier gartner Kåre Wiig, som også vil servere chilipepper og jalapeno under Klepp24.
Lokalmatpaviljongen i festteltet på Klepp24 kan også by på musikalske opplevelser, i alle fall om Jone Wiig holder det han lover. Han vil ta med seg et lass med gulrøtter som på magisk vis skal trylles om til instrumenter.
– Ungene skal få lære å lage blokkfløyter av gulrøtter, smiler Wiig, og setter dermed bokstavelig talt tonen forlokalmatsatsingen på Klepp24.
Harald Anvik