Bjørn Rasmussen og Børge Kristoffersen fokuserer på teaterarbeid i skolen en ny bok.
Boken har fått tittelen Mye på spill. Teater som danningspraksis i skolen.
Frafallet i videregående skoler er et økende problem.
Mange unge opplever en skolehverdag preget av mangel på nærvær og lite mestringserfaring. Her presenterer forfatterne alternative danningspraksiser som kan engasjere og motivere elever til innsats i skolen.
Forfatterne formidler erfaringer fra et flerårig utviklingsprosjekt i videregående skole kalt «Mye på spill». De beskriver kunstpedagogiske arbeidsformer og et kunnskapssyn som åpner for alternative tilnærminger til læringskvalitet og fagkunnskap.
«Teaterarbeid gir tilgang til ettertanke og nærvær, en nærhet til sanser, emosjoner og følelser som gir læring ut over det verbalspråket alene kan gi. Teater tilbyr et potensial for læring som i liten grad er kjent og akseptert i skolens læringsprogram.»
«De fleste former for teaterarbeid kan tilby mange sentrale elementer som skoletrøtte tenåringer synes å ha mistet: en nødvendig arbeidsdisiplin, et ansvar for seg selv og kollektivet, et kvalitativt nærvær, en formgivende arbeidsprosess med lekende engasjement og ikke minst mestringserfaring.»
Forfatterne Bjørn Rasmussen (t.h.) og Børge Kristoffersen (t.v.) er kunstpedagoger og forskere ved Institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU og ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning.
Boken er rettet mot studenter i drama og teater og estetiske fag. Som et bidrag til pedagogisk nyutvikling er den også relevant for studenter og forskere i lærerutdanningen, for pedagogisk personale og for skolemyndigheter
Tom Gaudland