Rogaland teater
Benedicte Izabell Ekeland.
Benedicte Izabell Ekeland bergtok og begeistret publikum på Intimscenen på Rogaland teater høsten 2023 med 50 strålende forestillinger av monologen. Men det var ikke nok og på grunn av stor etterspørsel etter billetter mener teatret at Cassandra har retten til et lengre liv. Derfor henter de Izabell tilbake med denne berg- og dalbaneturen av en ordlek høsten 2024.
Ut av ingenting dukker Cassandra opp i teaterrommet. Hun vet ikke helt hvem hun er, men hun trenger å bli hørt. Fra et ordløst sted løsrevet fra tid og rom, begynner hun å prate.
Og hun stopper ikke.
Hun prøver å få oss til å forstå henne – men det er kanskje umulig?
Cassandra leter derfor etter meningsfulle forbindelser i en tilsynelatende frakoblet verden og usammenhengende hverdag. Er det i det hele tatt mulig å tro på en annen mulig verden, eller å forstå seg på andre mennesker? Hvordan kan vi forstå det man ikke klarer å tro på?
Cassandra er en stemme som gjennom en alvorlig og realistisk, men også drømmende og leken tekst, trer inn i et språk som utfordrer seg selv i sin søken etter mening.
I Cassandra fortsetter Mattis Herman Nyquist og Fredrik Høyer sitt dramatiske prosjekt, som på sin særegne måte, i monologform, skildrer individets behov for menneskelig kontakt. Nå i samspill med skuespiller og artist Benedicte Izabell Ekeland.
Sagt i pressen
Izabell fikk trampeklapp og velfortjent stående applaus etter premieren på Cassandra høsten 2023! Og publikum var bergtatt og ga en gjensidig omfavnelse av denne rosa klemmen av en forestilling!
I Cassandra går tekst, lys, musikk og ikke minst Izabells formidling sømløst opp i en høyere enhet. Og Izabell gjør en kraftprestasjon der hun står helt alene på scenen!
I en strålende velskrevet monolog tar hun oss med på en berg- og dalbanetur av en ordlek! Nærmest som nordlyset beveger hun seg i et skiftende mønster, der hun veksler elegant mellom hverdagslige situasjoner, og det kan virke som hun har vært i komisk hardtrening, for i neste sekund å fremføre poesi så nydelig at tårene presser på.
Også Aftenbladets anmelder lot seg både begeistre og imponere. Han starter sin anmeldelse med følgende spørsmål: «Hip hop-artisten Izabell, mutters aleine på teaterscenen. Kan det gå bra?» Og svarer resolutt «Ja.» Han begrunner det blant annet med: «(…) heilt frå anslaget har Izabell rommet. Ho har gjort Høyers gode bokmålstekst til sin eigen, på stavangersk.» Han skriver videre: «Ho har teft både for timing og melodi. Språk er rytme og melodi. Denne forståinga er heilt nødvendig for å kunna framføra ein tekst som vekslar mellom det kvardagslege og det poetiske. Ja, og så hjelper det nok å ha sceneerfaring, å kunna stråla ut at du er trygg, å kunna ta rommet, halda på eit publikum.» Og derfor belønner han Cassandra med en knallsterk femmer på terningen.
Siri Helstrup